آغاز انتخاب رشته از سه‌شنبه

دفترچه انتخاب رشته کنکوری‌ها منتشر شد

چرا نباید از داوطلبان کنکور درباره جزییات رتبه آن‌ها پرسید؟

نپرسید از رتبه کنکور | روز‌های پراسترس داوطلبان

والدین با نوجوانی که رتبه خوبی در کنکور به دست نیاورده است، چگونه باید برخورد کنند؟ کارشناسان معتقدند  چنین نوجوانی این روز‌ها دچار استرس و نا امیدی فراوان است، زیرا تصور می‌کند آینده اش را از دست داده. به همین دلیل بهتر است والدین به این نوجوانان امیدواری بدهند و با او همدلی کنند.
والدین با نوجوانی که رتبه خوبی در کنکور به دست نیاورده است، چگونه باید برخورد کنند؟ کارشناسان معتقدند  چنین نوجوانی این روز‌ها دچار استرس و نا امیدی فراوان است، زیرا تصور می‌کند آینده اش را از دست داده. به همین دلیل بهتر است والدین به این نوجوانان امیدواری بدهند و با او همدلی کنند.
کد خبر: ۱۴۲۰۰۷۳

به گزارش جام جم آنلاین، رتبه‌های کنکور این روزها اعلام شده است و داوطلبان کنکور از فردا دوشنبه تا چهارم شهریور فرصت انتخاب رشته دارند. در این بین اما شرایط برای برخی خانواده‌ها مناسب نیست، زیرا فرزند آنها رتبه مناسبی به دست نیاورده و میزان استرس و اضطراب اعضای خانواده افزایش یافته است.   

به تنش و اضطراب دامن نزنید

کارشناسان معتقدند خانواده‌هایی که به قول معروف بچه کنکوری دارند، این روزها باید نکاتی را رعایت کنند تا تنش و اضطراب در جمع آنها افزایش پیدا نکند و فرزندشان آسیب نبیند.

نپرسید از رتبه کنکور | روزهای پراسترس داوطلبان

‌دکتر لیلا کریمی فرشی در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: معمولا پس از اعلام رتبه‌های کنکور کم نیستند، خانواده‌هایی که می‌پرسند چرا رتبه فرزندشان خوب نشده است؟‌ برخی  والدین نیز بچه‌ها را سرزنش می‌کنند و ‌ می‌پرسند، چرا برخلاف هزینه قابل توجه و شرکت در کلاس‌های آموزشی‌ فرزندشان رتبه خوبی به دست نیاورده‌ است؟‌‌

این روانشناس ادامه می‌دهد: ‌فراموش نکنیم که این روزها بچه‌ها دچار استرس و نا امیدی فراوانی هستند. به همین دلیل ‌هرسال در چنین مواقعی به دلیل برخوردهای نامناسبی که صورت می‌گیرد با مسائلی مانند اقدام به خودکشی نوجوانان مواجه می‌شویم.

او درباره علت نا امیدی و استرس نوجوانان نیز توضیح می‌دهد: آنها در ذهن‌شان  آینده خیلی ایده‌آلی را ‌ در نظر گرفته‌اند. اما وقتی متوجه می‌شوند که رتبه خوبی در کنکور به دست نیاورده‌اند‌، احساس می‌کنند کل آینده را از دست داده‌اند.

سوال‌های آسیب‌رسان فامیل

‌بسیاری از اعضای فامیل نیز این روزها مشتاق هستند تا بفهمند کنکوری‌های فامیل چه رتبه‌ای به دست آورده‌اند‌. ماجرایی که اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند تنش و اضطراب نوجوانان را افزایش دهد.

‌دکتر کریمی فرشی درباره تاثیر پرسش‌های اقوام و دوستان درباره جزییات رتبه‌ کنکور نیز می‌گوید: نوجوانان هنگامی که در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند، دچار استرس و نگرانی می‌شوند، چون با خود فکر می‌کنند اکنون چه پاسخی باید بدهند و از پاسخ آنها چه برداشتی خواهد شد؟

او ادامه می‌دهد: به همین دلیل‌ والدین باید به این شرایط توجه داشته باشند و خودشان جواب فامیل و دوستان را بدهند. والدین نباید به گونه‌ای رفتار کنند که بچه‌ها ناچار شوند به شکل مستقیم پاسخ چنین پرسش‌هایی را بدهند.

این روانشناس می‌افزاید: برخی به اشتباه در خصوص همه مسائل زندگی ‌ از طرف مقابل سوال می‌کنند و تا زمانی که از جزییات آن مساله آگاه نشوند، دست از سوال کردن بر نمی‌دارند.

به گفته او رفع چنین رفتاری به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و ما باید یاد بگیریم که ‌‌ وارد جزییات مسائل زندگی  اطرافیان خود نشویم.

بنابراین اگر می‌خواهید از شرایط نوجوان کنکوری فامیل باخبر شوید‌، بهتر است در این خصوص با والدین نوجوان صحبت کنید و به دنبال عدد و  جزییات رتبه به دست آمده نیز نباشید.

دکتر کریمی فرشی ادامه می‌دهد: در چنین مواقعی بهتر است خانواده‌ها ‌با شخصی که سوال می‌کند، قاطعانه برخورد کنند. یعنی جزییات و عدد ندهند و بگویند فرزندشان رتبه بدی به دست نیاورده و منتظرند تا او انتخاب رشته‌اش را انجام دهد.

علاوه بر این نباید سطح توقع‌ها را  نیز بالا برد مثلا به فامیل گفت، نوجوان خانواده رتبه خوبی به دست آورده است و می‌تواند هر دانشگاهی را که می‌خواهد، انتخاب کند. فراموش نکنید در چنین مواقعی اگر نوجوان در کنکور قبول نشود. آسیب بیشتری خواهد دید.‌

اهمیت همدلی با نوجوانان

نپرسید از رتبه کنکور | روزهای پراسترس داوطلبان

در این بین ممکن است برخی نوجوانان رتبه‌های مناسبی در کنکور به دست نیاورده‌ باشند. در چنین شرایطی خانواده باید بیش از پیش به شرایط آنها توجه کند.

دکتر کریمی فرشی در پاسخ به این پرسش که خانواده‌ها با نوجوانی که رتبه خوبی به دست نیاورده است، چگونه باید برخورد کنند؟ توضیح می‌دهد:‌ باید به چنین نوجوانی‌ امیدواری داد. مثلا بهتر است بگوییم‌ او نقصی ندارد و مشکل از او نیست. ‌

این روانشناس درباره نحوه برخورد با نوجوانانی که این روزها ناراحت هستند، نیز می‌گوید: ممکن است بچه‌ها ناراحت باشند، گریه کنند و برای مدتی از اتاق خود خارج نشوند. در چنین مواقعی که شخص احساس شرم و خجالت می‌کند، بهترین کار همدلی کردن با نوجوان است.

او تاکید می‌کند: در چنین مواقعی باید به نوجوان اجازه داد که ناراحت باشد. باید به آنها فرصت داد تا ابراز احساسات کرده و هیجانات خود را تخلیه کنند. وقتی نوجوان آرام گرفت نیز می‌توان به او گفت که کنکور آزمونی استاندارد و شاخصی مناسب برای سنجش توانایی‌ افراد نیست، زیرا نتایج آن براساس تست زدن مشخص می‌شود.

به گفته دکتر کریمی فرشی در چنین مواقعی برای نوجوانان باید شنونده خوبی بود و به آنها فرصت داد تا حرف‌های‌شان را بزنند.‌

او یادآور می‌شود: البته در این بین والدین نباید بیش از حد نیز به نوجوانان بگویند اشکالی ندارد، ‌زیرا آنها احساس می‌کنند که شما در حال اغراق کردن هستید، به همین دلیل حال آنها بدتر خواهد شد.

 چند توصیه به والدین

نپرسید از رتبه کنکور | روزهای پراسترس داوطلبان

 دکتر کریمی فرشی می‌افزاید: این روزها که رتبه‌های کنکور مشخص شده است، خانواده‌ها نباید به فرزندانشان امید بیش از حد بدهند، مثلا بگویند با رتبه‌ای که به دست آورده است، می‌تواند پزشکی قبول شود، زیرا احتمال آسیب دیدن نوجوان هنگام اعلام نتایج اصلی وجود دارد.‌

این روانشناس توضیح می‌دهد: علاوه بر این خانواده‌ها نباید فرزندشان را با دیگران مقایسه کنند، چون برخی با استفاده از سهمیه‌ها رتبه خوبی به دست می‌آورند. اما این مساله را از دیگران پنهان می‌کنند.‌

به گفته او این روزها برخی والدین نیز به دنبال اعتراض نسبت به مسائلی مانند نتایج کنکور هستند. اما باید آگاه بود که این رویکرد نیز تنش بیشتری به نوجوانان وارد می‌کند.‌

دکتر کریمی فرشی درباره انتخاب رشته نیز عنوان می‌کند: برای انتخاب رشته نیز باید علایق و استعداد نوجوانان را در اولویت قرار داد، زیرا اگر این مهم صرفا به شکل مکانیکی انجام شود، سبب آسیب دیدن شخص می‌شود. برای نمونه شخصی را در نظر بگیرید که به توصیه والدین خود وارد رشته پزشکی شده است و اکنون به سختی ادامه تحصیل می‌دهد.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها